Backpacken in Bali – Ubud, Sanur, Nusa Lembongan en Gianyar

Twee jaar geleden maakten we een Indonesië trip, en werden we stiekem verliefd op Bali. Natuurlijk, het is het meest toeristische eiland, en dat heeft z’n nadelen, maar het straatbeeld, de natuurrijke omgeving en de gemoedelijke sfeer blijven bijzonder. Omdat we ook nog Komang en zijn vrouw Kadek (eigenaren ‘Sila Urip’ guesthouse, lees hier het bijzondere verhaal) wilden opzoeken, hadden we reden genoeg om terug naar Bali te gaan.

Balinese maskers

Ubud, Bali

Na één overnachting in Denpasar (waar het vliegveld zich bevindt), besloten gelijk maar met Ubud te beginnen. We hadden uiteraard geboekt bij Sila Urip, en kregen bij aankomst meteen een warme begroeting: “Welcome home!”. En zo voelde het! Komang en Kadek waren ontzettend dankbaar dat we er weer waren, zeker na de heftige tijd die ze achter de rug hadden door het overlijden van hun zoontje. We hebben ons vermaakt met Bello het jonge speelse hondje, en ik kreeg zelfs nog een les in houtsnijden van Komang (als je een Balinees ziet houtsnijden, kijk je je ogen uit!).

Ontbijt Sila Urip

Houtsnijden met Komang in Sila Urip

Bello de hond

Veel herkenden we nog in Ubud, al leek het centrum de afgelopen jaren een enorme toerisme-spurt gemaakt te hebben. De ambachtelijke winkeltjes met Balinese handgemaakte beeldjes en houtsnijwerk hebben plaats moeten maken voor westerse kledingwinkels, en restaurants. De gedetailleerde uit hout gesneden Garuda beelden zijn er amper meer te vinden, in plaats daarvan liggen alle winkels vol met flesopeners in de vorm van een penis. En waar we twee jaar geleden nog rustig konden lopen, moesten we nu om de drie stappen uitwijken voor Duitsers en Australiërs. Normaal zouden we janken in een foetushouding, en doorgaan naar een minder toeristische plek, maar na 5 maanden rijst en noodles waren we eigenlijk wel blij met wat gezellige pizza- en tacotentjes.

Typisch Balinees gebouw

Mamma Mia pizza, Ubud

Pizza!

Balinese offertjes

Balinees zwijn

Buiten het centrum was het leuker. We bezochten een soort hooggelegen spa-/yogadorpje, waar je tussen de prachtige rijstvelden wat kon drinken en relaxen. Shirley boekte een massage en yogalesje terwijl ik rustig aan de website kon werken zonder schreeuwende Italianen, of zatte Engelsen om ons heen. Heerlijk. Je moet de plekjes wel uitkiezen hè?

Ubud Yoga

Afscheid nemen van Komang en Kadek

Sanur beach, Nusa Lembongan en Nusa Ceningan

We namen afscheid van Sila Urip en Ubud om verder te reizen naar Sanur en Nusa Lembongan.
Sanur Beach is in veel opzichten te vergelijken met Benidorm. Groot strand, veel souvenirwinkeltjes, veel eettentjes, en het zelfde slag toeristen (maar dan uit Australië ipv Nederland & Engeland). Veel 50plussers en gezinnen dus.

Sanur beach

Dit hadden we snel gezien, dus namen we een speedboot naar Nusa Lembongan. Na een lange wandeling naar Suba guesthouse, onze geboekte accomodatie, kwamen we er achter dat ze op twee locaties op het eiland zaten, en wij natuurlijk bij de verkeerde waren gestrand. Gelukkig was de eigenaar super chill en kwam ons ophalen met de scooter!

Backpacken in Nusa Lembongan

Nusa Lembongan was echt heerlijk. Veel leuke stranden, barretjes , eettentjes en uitzichten om kippenvel van te krijgen zo mooi. De weggetjes waren af en toe hobbelig, maar net te doen met de scooter. Er was ook genoeg te zien langs de weg, waaronder een Balinese begraafplaats. Via een brug konden we ook naar het naastgelegen eiland Nusa Ceningan rijden, wat ook meer dan de moeite waard was. Vooral de ‘blue lagoon’, een uitzicht vanaf een klif op het wilde water was indrukwekkend!

Chillen op het strand

Chillmode: ON

Zitzak terras

Blue lagoon, Nusa Ceningan

Begraafplaats Nusa Lembongan

Gianyar

We hadden nog een paar dagen voordat ons Indonesische visum zou verlopen, en we besloten deze te benutten in het niet toeristische Gianyar. Er is hier zo weinig toerisme, dat we ineens overal aangekeken werden door de locals. “Moeten die niet in Ubud zijn?” dachten ze waarschijnlijk. De mensen zijn er zeer vriendelijk, en nog nooit hebben we ergens zó goedkoop gegeten als daar. Toen we voor 2 heerlijke maaltijden met 2 milkshakes 30.000 Roepia (€1,80) moesten afrekenen, vroegen we of dit wel klopte. Het was helemaal correct, en de supervriendelijke eigenaresse vond het geweldig dat er 2 europeanen in haar kleine restaurantje kwamen eten.

Buiten de goedkope maar luxe villa waar we verbleven, en een enkel restaurantje, was er in Gianyar zelf niet veel te beleven. In de tuin van het hotel hadden we een zwembad en een klein plateau met twee ligstoelen. Moete gullie eens raaie wie daar zijn gaan liggen! Voor de rest overigens niemand te bekennen, behalve de receptionist die net iets te vaak vroeg hoe het ging. Ach ja, goed bedoeld en waarschijnlijk de eerste keer in 5 jaar dat ie blanken zag. Hij gaf ons ook wat Balinese bezienswaardigheden als tip. Gelukkig ligt alles redelijk dicht bijelkaar in Bali, dus stapten we op de scooter om nog wat boeiends te zien.

Zwembad Gianyar

Shirley op een eenhoorn

Pura Besakih

De hindoeïstische Pura Besakih is de grootste tempel van Bali, de ‘moedertempel’ die we volgens de receptionist en andere locals niet mochten missen. Opzich is het een mooi en groot tempelcomplex met mooie uitzichten, maar veel verschil met een normale Balinese wijk is er niet, behalve dat we hier entree voor moesten betalen. Ook de verkopertjes waren irritant, en voor wat drinken betaalde je veel te veel. Toen we ook nog eens de individuele tempelterreinen niet mochten bezoeken (terwijl we wel betaald hadden) waren we maar weggegaan. Hier hadden we meer van verwacht. Beetje jammer.

Uitzicht Pura Besakih

Pura Tirta Empul

Een betere tip was Pura Tirta Empul, een tempel waar het heilige water gebruikt wordt voor reinigingsrituelen. Dit complex was voor ons indrukwekkender vanwege de vele beelden, vijvers met koikarpers, en reinigingsbaden met locals (en wat verdwaalde toeristen). Geen opdringerige verkopers, en de prijzen voor eten en drinken waren prima!

Baden in Pura Besakih

Beeld Pura Tirta Empul

Mog een beeld @ Pura Tirta Empul

Nog een beeld @ Pura Tirta Empul

Bali boom

Reinigingsrituelen Pura Tirta Empul

Vijver met koikarpers

Na twee mooie weken in Bali kwam er een eind aan ons indrukwekkende Indonesië avontuur, tijd voor het volgende land: Singapore!