Strandleven in Cambodja: Otres Beach, Sihanoukville

Sihanoukville

Dat de stad Sihanoukville zelf niet de moeite waard is wisten we van te voren al,  maar bij Otres beach, daar moesten we zijn! Dus direct na we de bus uitstapten in het centrum, ontweken we met een inmiddels vloeiende beweging de 13 opdringerige tuktukdrivers en liepen recht op ons doel af, een scooterverhuur bedrijf. Niet veel later zaten we met tweeën plus twee backpacks én twee rugzakken op een scooter gepropt.  Hoe doén die locals dat toch, met hele families op zo’n scooter!

De omgeving

Het was een eindje rijden maar de omgeving gaf al een mooie verandering weer, dat beloofde veel goeds. Van de grote drukke stinkstad reden we door kleinere dorpjes,  richting de kust met rijen palmbomen, witte zandweggetjes en vlak voor we bij de bestemming aankwamen pikten we onderweg nog een prachtige zonsondergang mee.

Weg naar Otres Beach, Sihanoukville

Sihanoukville zonsondergang

De accommodatie

We hadden niets geboekt, maar al bij het tweede guesthouse vonden we een prima basic kamer, en met een beetje onderhandelen kwamen we tot een voor iedereen goede prijs. Goed, backpacks droppen en het chillen kan beginnen!

Het strand van Otres beach

Het strand is lang, smal en rustig, en heeft alles te bieden wat je nodig hebt. een relaxt strandtentje voor onbeperkte chillings en lekker eten, palmbomen, wit zand, blauwe golven en een stralende zon. Want wat hébben wij geluk met het weer! Officieel is het regenseizoen, maar daar hebben wij in heel Cambodja maar 1 dag iets van gemerkt. Een tweede eigenschap van een regenseizoen is dat toeristen uit het gebied wegblijven, waardoor de prijzen dalen, en wij ongestoord lekker rustig voor weinig geld bijna alle plekken voor onszelf hebben. Heerlijk!

Sunshine café, Otres Beach, Sihanoukville

Biertje, boekje, zon.

Eetkarretje bij Sihanoukville strand

Apen

We zijn hier weer langer gebleven dan gepland en hebben ook een aantal dagen uitgetrokken om de omgeving te verkennen. Zo kwamen we terecht bij het officiële sihanoukville strand, leuk maar niet zo mooi als otres beach, en een plek waar een grote groep apen woont. Opvallend is dat deze helemaal niet zo agressief zijn als bijvoorbeeld die op Bali of in Maleisië. Ze doen eigenlijk gewoon hun ding daar, en nemen banaantjes aan van locals die ze komen voeren.

Apen in Sihanoukville, Cambodja

Sihanoukville centrum

Op dezelfde dag hadden we ook bedacht om de stad zelf te bekijken, maar toen we binnen 100 meter al twee keer door de -best dwingende en onvriendelijke – politie werden aangehouden voor een drugscontrole (en of we misschien sigaretten of geld bij ons hadden?)  besloten we rechtsomkeert te maken, terug naar de chillstoelen die op ons staan te wachten op het strand.

De boot naar Koh Rong Saloem

Maar ook hier kunnen we niet eeuwig blijven, want Cambodja heeft nog meer te bieden. Koh Rong Saloem, een eiland waar we benieuwd naar waren wordt de volgende stop. We hebben alle havens gezien, werden van het kastje naar de muur gestuurd, maar een local slowboat hebben we niet gevonden. Uiteindelijk gaven we het op en regelden voor bijna hetzelfde bedrag dan maar een speedboat naar het eiland. Nadat we het kaartje hadden gekocht moest we óók nog havenbelasting betalen, anders mochten we er niet op (en konden we dus ook de boot niet in). Aan de karige staat van de haven en het gouden horloge van de belasting-man kan ik wel een kleine gok maken waar die ‘belasting’ heen gaat, maar goed,  wat doe je eraan hé… Snel vergeten, en op naar Koh Rong Saloem!