De prachtige Cameron Highlands

3 Reacties op De prachtige Cameron Highlands

Vanuit Kuala Selangor namen we de bus terug naar Kuala Lumpur, waar we een bus konden nemen naar Tanah Rata om de Cameron Highlands te bewonderen.

Meiko Hotel

Bij aankomst ontweken we met een vloeiende beweging alle opdringerige taxichauffeurs, hostelproppers en tourverkopers (Hier zijn we ondertussen erg goed in geworden), en waanden ons een weg naar het simpele Meiko hotel. Mooi, voor maar 60RM hadden we wifi en een overnachting. Airco was niet nodig aangezien het een stuk cooler is in de Cameron Highlands.

Eten in Tanah Ratah

Je kan prima en goedkoop eten in Tanah Rata als je naar de tentjes gaat waar de locals eten. De kant van het Meiko hotel is toeristisch, dus de prijzen liggen in die straat wat hoger. Blijkbaar vonden de toeristen het te veel moeite om een minuutje te lopen voor goedkoop voer. Nouuuu wij niet! ?

Tanah Rata Hiking trails

Er zijn een aantal hiking trails in Tanah Rata met elk een eigen nummer (van 1 t/m 11 geloof ik). De locals weten vast waar alle startpunten zich bevinden, maar wij gebruikten Maps.me, waar de hele trails staan aangegeven. Onze gekozen trail (9a) was goed te doen; Redelijk vlak met af en toe wat lastige stukjes. We kwamen een aantal mooie plekken tegen zoals een waterval. Helaas werd het uitzicht bij sommige plekken verneukt door riolering, cementblokken of kabels (dit is overigens typerend voor heel Maleisië). Ook kwamen we een bange pup tegen die angstig in een soort minigrotje zat. Het beestje begon te gillen toen we dichterbij kwamen, dus hebben we m maar een -van een flyer gemaakt- bakje water gegeven en verder met rust gelaten.

Cameron Highlands dagtrips

De flyer stond vol met dagtrips voor Cameron Highlands (mooi bruggetje he?). Verschillende tourtjes waren te boeken bij verschillende touroperators en we besloten bij een oud vrouwtje een Cameron Highlands tour te boeken inclusief de theeplantages, de BOH theefabriek, Mossy forest, Gunung Brinchang (hoogste punt), strawberry farm en butterfly farm.

Achteraf gezien hadden we beter een scooter kunnen huren om alleen voor de theeplantages en het mosbos te gaan. Deze waren echt adembenemend mooi en de moeite waard om naar Cameron Highlands te gaan. De rest van de tour was eigenlijk weggegooid geld. De theefabriek bestaat uit een vlugge ‘rondleiding’ door 4 karige ruimtes waar de thee wordt gemaakt. En dan sta je nog achter vieze kunststof wanden ook, dus foto’s maken had geen zin. Dit duurde niet meer dan 5 minuten, en we stonden al in het commerciële gedeelte met een theewinkel en een kantine waar ze de thee verkochten (Het uitzicht vanaf het terras was overigens wel mooi).

De strawberry farm was helemaal om te janken. Dit waren gewoon een paar kassen met aardbeien. Ik kan het niet veel mooier maken. Toch zijn ze er daar blijkbaar heel trots op, want alles in die omgeving staat in het teken van de aardbei. Alles behalve de winkel met de milkshakes, die shakes hadden ze in alle smaken behalve…idd.
De laatste domper was het ontbreken van het hoogste punt. Het boeking-vrouwtje zei dat het Mossy forest het hoogste punt was, maar toen ik op mn Maps-app liet zien dat dit niet het geval was, vertelde ze ineens dat de weg daar naar toe afgesloten was. We hadden uit principe boos kunnen worden, maar in plaats daarvan hebben we elders ons verdriet maar weggegeten met een bord Roti Canai. ?

Veel meer was er niet te beleven in Tanah Rata, dus gingen we een dag eerder dan gepland (we kregen geld terug van het Meiko hotel, heel netjes!) door naar de volgende locatie: Georgetown, Penang!

De prachtige Cameron Highlands
5 (100%) 2 votes

3 reacties op “De prachtige Cameron Highlands

1. Linda | travellersoftheworld

De Cameron Highlands vond ik prachtig! Jammer om te lezen dat jullie niet zo’n goed tour hadden. Wij hadden een super leuke en het hoogste punt, de plantages en mossy forrest vond ik echt prachtig mooi 🙂 De strawberry farm en butterfly farm vond ik ook niet zo boeiend, ik had liever langer bij de plantage blijven hangen, want dat vond ik echt prachtig.

1. Tim(rgzk) Auteur bericht

Hey Linda, ja het uitzicht op de theeplantages zelf is al reden genoeg om naar Cameron Highlands te gaan. Echt zo mooi!